Spår 4. Motlutsflottning.
Det handlar om att flotta timmer i motlut, alltså mot vattenflödets naturliga riktning. Och nu överlistas naturen via handgrävda kanaler, vattenreservoarer och ångdrivna hissanordningar. Timmret som kommer från Härjedalen i västra Hälsingland, flottas via huvudleden Ljusnan men nedströms Ljusdal i närheten av Hybo, skiljs timret av och där vidtar en avancerad kombina-tion av oxkraft och handkraft, handgrävda kanaler, timmrade rännor och basänger. Hjärtat i motlutsflott-ningen är ett ångmaskindrivet uppfordringsverk där stockarna krokas upp i kedjor och lyftes 13 m. upp i luften från ett vatten till ett annat. Uppfordringsverket har en kapacitet på 2.400 stockar per dygn, och så småningom kommer virket ner i södra Dellen, där det förs ihop i ringbommar som bogseras ned till Hamre och tas in i sågverket.
Den färdiga produkten, plank och bräder, lastas först på pråm och sen på järnvägsvagnar, för vidare transport till Hudiksvall.
Under högsäsong sysselsatte motlutsflottningen 200-300 man i dubbla skift. Motlutsflottning kom att användas i nära 30 år. Och mellan 5 – 7 milj. stockar nådde sågverket på det sättet.
Motlutsflottning har kallats, ”En av industrihistoriens största bragder”. Den har få motsvarigheter i världen.